Toolkit voor de zzp’er

Het heft in eigen handen nemen en voor jezelf beginnen? Een goede voorbereiding is cruciaal, vergroot je succes als zzp-er met onderstaand stappenplan. Zo weet je zeker dat je door enthousiasme geen belangrijke details vergeet maar met een doordacht plan aan je eerste opdracht begint.

1. Voorbereiden

  • Denk na over je midden- en lange termijn visie (wil je blijven zzp-en of toch in vaste dienst)
  • Maak een goed en duidelijk cv. Ga ook zorgvuldig om met je cv.
  • Praat met andere zelfstandige financials in je netwerk

2. Kom bij HFN langs voor een vrijblijvend gesprek.

Spar samen met een financial over zaken als tarief, opdrachten en je cv. Tevens kunnen we alvast een opdracht voor je regelen zodat je een vliegende start kan maken.

Staar je niet blind op de hoogte van het tarief. Kijk vooral of de opdracht bijdraagt aan je verdere ontwikkeling en ambitie. Denk ook bijvoorbeeld aan de duur van de opdracht, reistijd en reiskostenvergoeding en het aantal uren dat je per dag/week/maand kan declareren.

Praat met verschillende relaties uit je netwerk over je ambitie en het type opdrachten dat je zoekt. Ga vooral ook met meerdere bureaus of opdrachtgevers het gesprek aan zodat je een afgewogen besluit neemt over welke opdracht het beste bij jou past.

Laat je overigens ook goed informeren over het tarief. Er zijn recruiters die wel 35% van het tarief inhouden. Eis dat er duidelijkheid is over het tarief. Transparantie is de basis voor een goede samenwerking en het voorkomt vervelende verassingen tijdens de opdracht.

Tip
Veel recruiters sturen je cv rond zonder dat je het weet. Als je later bij een opdrachtgever op gesprek gaat kan het zomaar zijn dat je cv er al ligt en je uitsluitend via een bepaalde recruiter, met een hoge marge, aan de slag kan gaan.

3. De startfase van jouw bedrijf

Na de voorbereidingsfase volgt de startfase.
Hierin onderneem je de stappen:

  • Bedrijfsnaam
  • Inschrijving Kamer van Koophandel
  • Belastingdienst
  • Boekhouden
  • Bankzaken
  • Verzekeringen
  • Voorwaarden opstellen
Tip
Neem op een professionele wijze afscheid van je huidige werkgever. Het zou zo maar kunnen dat je elkaar in de toekomst weer tegenkomt en dat je bij een oud werkgever een opdracht gaat doen. Houd er overigens financieel rekening mee dat je de eerste maanden moet kunnen overbruggen. Je kan pas na de eerste maand een factuur sturen en vervolgens moet je nog 30 dagen wachten op de eerste betaling.
Na je inschrijving bij de KvK ben je eigen baas. Vanaf nu bepaal je zelf de stappen in je carrière en geef je vorm en inhoud aan de balans tussen werk en privé.

4. Groeifase

Als je bent gestart, kom je in de groeifase. Belangrijk is dat je jezelf blijft ontwikkelen:

Specialiseren: het klinkt aantrekkelijk, een breed profiel met ervaring in verschillende sectoren. Feit blijft er weinig interim collega’s op die manier succesvol zijn én blijven. Het risico is namelijk dat je qua ervaring ingehaald wordt door anderen. Specialiseren is dus van belang. Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van een keuze of wil je sparren over je (vervolg)opdracht, laat het ons gerust weten. Dan helpen we je op weg.

Coaching / begeleiding: zorg voor mensen om je heen die je zakelijk kunnen coachen. Bij wie klop jij aan voor advies? Als onafhankelijk professional is er geen manager meer boven je die je af en toe eens bijstuurt. Door met enige regelmaat naar onze PE cursussen of events te komen, kom je makkelijk met anderen in contact.

Vervolg studie: Blijf je ontwikkelen. Volg cursussen, een post master of een andere studie en blijf je continu specialiseren. Hierdoor blijf je op de lange termijn aantrekkelijk voor opdrachtgevers. Wat is jouw stip op de horizon? Mocht je hulp nodig hebben bij het vormgeven van je ambitie dan kun je bij HFN aankloppen. Veel van de members van HFN hebben dezelfde stappen als jij doorlopen en het is een kleine moeite om je met een van hen in contact te brengen. Last but not least, besteedt veel aandacht aan (het onderhouden van) je netwerk. Hoe je dat doet?

Breng in kaart wie er binnen jouw netwerk sleutelfiguren zijn. Sleutelfiguren zijn mensen die werken op voor jou cruciale posities of bij voor jou relevante organisaties. Het kunnen ook mensen zijn met een groot netwerk die jou vervolgens weer makkelijk met anderen in contract kunnen brengen.

Bedenk hoe je met de sleutelfiguren in contact blijft en op welke momenten je dat gaat doen.

Tip
Zorg dat je met voormalig werkgevers en opdrachtgevers in contact blijft en houdt op hoofdlijnen bij waar zij zich mee bezig houden. Hierdoor blijf je niet alleen op persoonlijk vlak maar ook op zakelijk niveau met elkaar verbonden.